Un raport din săptămâna trecută a unui comitet al Adunării din Welsh a avertizat că șoferii se vor confrunta cu întârzieri îndelungate la porturile din Welsh care deservesc Irlanda.
Raportul evidențiază că, pentru a evita perturbarea, este necesară o acțiune urgentă. Având o graniță ușor de trecut în Irlanda, dar una greu de traversat pe mare între Marea Britanie și Republica Irlandeză, ar putea "dezavantaja grav porturile din Welsh" și "ar duce la o pierdere a competitivității care ar rezulta la o deplasare a traficului din porturile din Welsh, în special Holyhead, la porturile din Anglia și Scoția, prin Irlanda de Nord ".
În prezent, Regatul Unit și Irlanda au un acord în vigoare, cunoscut sub numele de "Zona Comună de Călătorie", unde pașapoartele nu sunt o cerință pentru controalele de frontieră și formalități.
Mark Stephens, Director, Freightlink “Oricine a călătorit prin Holyhead știe că timul de tranzit prin port către feriboturi este critic. Capabilitățile JIT (Just In Time - Exact la timp) din industria de transport de marfă au evoluat masiv în ultimii ani, iar Holyhead se bucură de un volum substanțial de creștere, cu investiții continue de la Irish Ferries și Stena Line. Cu excepția cazului în care această eficiență poate fi protejată, operatorii de transport vor trebui să reevalueze lanțurile de aprovizionare care ar putea afecta susținerea rutelor.”
Companiile de transport de marfă ar putea să transporte mărfuri către Irlanda de Nord din porturile scoțiene și engleze, este de părere Adunarea Welsh. În prezent, această călătorie ar fi făcută navigând direct în Republica Irlandeză de la Fishguard, Pembroke și Holyhead
Porturile în cauză se estimează că vor contribui cu peste 1 miliard de lire sterline la economia din Țara Galilor și, în prezent, nu se știe ce tip de graniță va exista între Marea Britanie și Irlanda.
Problemele abordate în raport au subliniat următoarele preocupări:
- “Întârzieri îndelungate în porturile noastre "și întreruperi la lanțurile de aprovizionare mai largi și la întoarcerea pe șosele.
- "Provocări tehnologice și logistice" în cazul în care vor fi necesare noi verificări vamale și dacă porturile ar putea să facă față controalelor la frontiere.
- Sprijinirea și protejarea celor 18.400 de locuri de muncă pe care porturile din Welsh le oferă.
- Menținerea premizei unei călătorii neîntrerupte de la o parte a Mării Irlandei la cealaltă pentru bunuri și oameni.
- În prezent, porturile din Welsh nu au capacitatea fizică de a se adapta la noi controale vamale și de frontieră, ceea ce ar putea avea un efect nedorit, inclusiv întârzieri și congestionări sporite.
Un purtător de cuvânt al guvernului din Welsh a declarat că "este esențială stabilirea în mod clar a prioritățile noastre pentru Brexit" și a subliniat că orice schimbare a regulilor privind migrația și formalitățile vamale "va avea un impact imediat și major în porturile galeze".
"După cum secretarul economiei a arătat clar în declarația sa pentru comitet, tarifele, regimul fiscal mai larg și regimul vamal sunt chestiuni rezervate pentru HMRC ", a spus el.
"Solicitam guvernului britanic să se asigure că - dacă vor continua să insiste asupra unei abordări prin care Brexit-ul ar scoate Regatul Unit atât de pe piața unică, cât și de pe cea a unității vamale - acordurile vamale, care reprezintă preocuparea principală a sectorului portuar, sunt proporționale pentru a susține comerțul așa-numit "fără fricțiune" și nu vor dezavantaja în vreun fel porturile galeze.”
"De asemenea, subliniem faptul că guvernul britanic trebuie să furnizeze finanțare pentru eventualele cerințe suplimentare pe care porturile din Welsh le-ar putea impune ca urmare a aranjamentelor post Brexit, inclusiv a infrastructurii."
Purtătorul de cuvânt a adăugat că va continua să "se angajeze îndeaproape cu sectorul privind potențialele amenințări și oportunități pe care Brexit-ul le prezintă pentru porturi" și să continue să colaboreze cu alți parteneri, inclusiv cu partenerii din Irlanda.
Departamentul Brexit al guvernului britanic a refuzat să comenteze.