Interviul cu Mark Stephens, Directorul Freightlink
S-au scris foarte multe în presă despre MARPOL recent. Trebuie să ne îngrijorăm?
Mark: Reglementarea MARPOL, cunoscută și sub numele de Directiva Sulf, este ceva ce politicienii Europeni au încercat să implementeze de foarte mulți ani, în încercarea de a curața industria transportului de marfă cu feribotul. Primul pas în a introduce restricția sulfului în combustibil a fost în anul 1993. Numărul mare de informații despre MARPOL poate crea nesiguranță și teamă printre afaceriile care folosesc transport cu feribotul datorită naturii sale complicate iar multidudinea de informații existente în presă, contribuie la această confuzie. Oricum, mai sunt lucruri care încă trebuiesc stabilite. Mulți operatori de feribot nu și-au anunțat planurile lor pentru noile reguli care au intrat în vigoare din 1 ianuarie 2015. Foarte multă informație importantă încă lipsește.
Click pe imaginea de mai jos pentru a vedea MARPOL infografic .
Exact, ce este MARPOL?
MS: MARPOL este Poluarea Marină și este Conveția Internațională pentru Prevenirea Poluării de către Nave. Este o directivă dată de către Uniunea Europeană și de către Organizația Maritimă Internațională, cerând companiilor de feribot să scadă procentul de sulf din combustibilul lor de la 1%, aplicabil în acest moment, la 0,1% până la 1 ianuarie 2015. Este ca și cum ni s-ar spune să folosim benzină super, fără plumb în loc de fără plumb. Principal motiv este reducerea emisiilor de carbon de către feriboturi, ajungându-se la îmbunătățirea calității aerului în Europa,deoarece motoarele feriboturilor contribuie la nivele de poluare. Regiunile afectate sunt cunoscute ca și SECA (Zona controlate a Emisiilor de Sulf). Feriboturile care operează în aceste zone trebuie să facă schimbări considerabile către sistemul lor de combustibil, pentru a se conforma noilor reglementări. Motoarele acestor feriboturi pot fi schimbate cu unele mult mai scumpe, reducând combustibilul de sulf, ca cele funcționând pe Combustibil de Ulei Maritim, montând “epuratoare” de combustibil pe nave (care vor costa în jur de €5milioane/navă) sau schimbând totul pe Gaz Natural Lichefiat (GNL). Cealaltă opțiune trebuie să fie aleasă de către operatorii de feribot care au menționat că vor introduce feriboturi noi în următorii ani. Toate aceste schimbări au un impact asupra companiilor de feribot cărora nu le rămân foarte multe opțiuni decât să atribuie costurile adiționale clienților lor.
Care țări și zone vor fi afectate?
MS:Dacă desenați o linie imaginară din Marea Britanie,sudul Franței, directiva va afecta totul de la est de acestă linie, incluzând regiunile Canalul Englezesc, Marea Nordului și Marea Baltică. Din punctul de vedere al lui Freightlink, această directivă va avea un impact asupra majorităților țărilor din Europa și majoritatea rutelor de feribot transport marfă.
Doar Uniunea Europeana este implicată?
MS:Rusia a co-semnat, de asemenea, această directivă, deoarece se aplică și zonelor din Marea Baltică. Directive similare au fost introduse de către SUA și Canada. De asemenea, Națiunile Unite consideră extinderea SECA (Zonele controlate a Emisiilor de Sulf) în viitor,posibil până în 2020. Acesta urmează să se decidă.
Care sunt zonele care nu vor fi incluse în acestă directivă?
MS: În present, operatorii de feribot de pe Marea Irlandeză și cea Mediteraneană nu sunt afectați,deci clienții lor pot sta liniștiți deoarece ei nu vor fi nevoiți să plătească în plus. Zona Mării Mediteraneene este luată în considerare pentru această directivă începând din anul 2020. Coasta de vest a Franței, Spania și Portugalia nu fac parte din zona SECA. Eurotunnel, care oprează pe ruta Folkestone (Marea Britanie) către Calais (Franța) este, de asemenea, neafectată deoarece trenurile funcționează cu electricitate
Care sunt rezultatele așteptate de la MARPOL?
MS: Încă ii asteptăm pe operatorii de feribot să-și declare ultimile intenții. Cum am menționat anterior, există 3 alternative:
În primul rând, motoare noi sau nave cu tehnologie de ultimă generație. Brittany Ferries au comandat deja un feribot funcționând pe gaz natural lichefiat, costând în jur de €270 de miloane și urmează să fie pus în funcțiune în primavară 2017.
A două opțiune, care este cea mai populară printre companiile de feribot, este să atașeze epuratoare de curățare a gazelor emanate, similar cu catalizatoarele la mașini. Acest sistem curăță gazele emanate de motoare, care dă posibilitatea navelor să consume un procentaj mic de combustibil, ajungând la un nivel de .1% de sulf. Sistemele de epurare sunt fixate pe
nave, dar sunt foarte scumpe și nu se potrivesc la toate navele. DFDS Seaways, de exemplu, investesc €100 de milioane în aceste epuratoare pentru toate cele 21 de nave ale lor.
Ultima opțiune este consumul unui combustibil mai curat- MGO ( Combustibil de Gaz Maritim) în loc cel tradițional (echivalentul combustibilului, super, cu plumb pentru mașini) care are o diferență de cost în jur de $300 pe tonă.
Efectele totale ale directivelor sunt , încă, necunoscute. DFDS a anunțat deja închiderea rutei Harwoch-Esbjerg. Alte companii de feribot au anunțat că anumite rute sunt considerate un risc, urmând să fie închise. Totuși, la fel ca și industria automobilelor, poate să declanșeze noi tehnologi de dezvoltare în industria combustibilului și o gândire ecologică despre consumul acestuia.
Cum sunt afectate companiile care folosesc Freightlink? La ce să se astepte?
MS:Întâi de toate, vreau sa-i asigur pe toți clienții nostri că prețurile introduse de noi vor fi doar cele dictate de operatorii de feribot transport marfă. Această creștere va afecta atât clienții cât și piața afacerilor transport feribot din 2015 încolo, dar fiecare operator de feribot își va calcula costurile adiționale diferit. În cele din urmă, toată industria de feribot transport marfă va fi afectată de această schimbare. Ne vom asigura că vom informa mereu clienții noștri cu toate schimbările care au loc.
Click pe imaginea de mai jos pentru a vizualiza MARPOL infografic în totalitate.