Suntem mai mult decât obișnuiți să ne îmbarcăm camioanele și camionetele în feriboturi, dar v-ați gândit vreodată cum a ajuns nava aceea acolo?
Construcția navelor este aproape la fel de veche ca și timpul, însă în zilele noastre este un sistem mult mai sofisticat decât crearea de plute din bușteni și frânghii. Feriboturile sunt construite în mod tipic într-un șantier naval și sunt realizate aproape în întregime din oțel sudat de către constructori numiți constructori navali. Constructorii navali sunt specialiști în comerțul cunoscut sub numele de „inginerie navală”.
Construcții navale pe timp de război
Industria modernă de construcții navale a fost revoluționată în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, când cererea de nave a fost atât de mare încât metodele de construcție trebuiau să fie complet reinventate. De exemplu, înainte de război, SUA au produs numai două nave de marfă în cincisprezece ani. În 1942, timpul de construcție s-a redus de la o medie de opt luni la o perioadă de săptămâni sau chiar zile. O astfel de extindere s-a datorat introducerii unei abordări diferite a liniei de producție și a utilizării unor secțiuni modulare prefabricate care erau construite în afara amplasamentului și transportate. Aceasta a permis lucrătorilor relativ necalificați să construiască navele la viteze incredibile, rata de construcție crescând la mii de nave pe an.
Tehnici moderne de construcție
Construcția modernă a navelor utilizează metode similare cu sistemul de producție în masă din cel de-al Doilea Război Mondial, cu majoritatea navelor fiind formate din aceste secțiuni pre-construite, înainte de a fi pur și simplu ridicate în poziție. Aceasta este cunoscută sub numele de „construcție bloc”. Tehnologiile noi permit, de asemenea, ca secțiunile să fie echipate cu utilități preinstalate, cum ar fi instalațiile sanitare, cablajul electric și alte componente, pentru a minimiza efortul necesar asamblării, odată ce carena este sudată. Această nouă metodă de construcție a înflorit în întreaga lume, deschizând acest mod indispensabil de transport către noi țări și piețe.
Constructorii de nave din lume
Deși originile construcției de nave de mari dimensiuni provin din vest, unii constructori de nave europene au devenit primii care au dat faliment în anii 1960, pierzând contracte față de competitorii străini din țările asiatice. Asia ar putea oferi soluții mai ieftine produse într-un interval extrem de scurt de timp. În perioada 2007-2011, numărul angajaților din industrie a scăzut de la 150.000 la 115.000, cifrele scăzând în fiecare an.
Construcția navelor a fost întotdeauna o industrie atractivă pentru dezvoltarea națiunilor. Japonia a guvernat piața în anii '50 și '60, oferind soluții cu costuri reduse pentru a-și reconstrui reputația industrială. Coreea de Sud s-a alăturat industriei în anii '70. Astăzi, China domină industria maritimă, deținând 35% din contractele de transport maritim comandate cu șantierele navale, cum ar fi Jinling și Yantai CIMC Raffles. Aceasta include mulți dintre operatorii de feribot care își extind în prezent flotele, cum ar fi DFDS și Stena Line. China a condus calea aceasta, ca și constructor de nave, cu un volum de costuri redus, deoarece a depășit Coreea de Sud în criza financiară 2008-2010.
Europa încă are o industrie de succes a construcțiilor de nave, totuși sub forma Flensburger, care a construit recent noul feribot ro-pax, Irish Ferries W.B Yeats, și Cammel Laird care lucrează în prezent la un nou feribot pentru Red Funnel. Ferguson Marine din Scoția lucrează, de asemenea, la noul MV Glen Sannox pentru Caledonian MacBrayne.
Deci, data viitoare când vedeți un feribot care pleacă din Dover sau așteptați la bord în portul Liverpool, este posibil ca nava să fi fost creată în China, Germania, Scoția sau Liverpool!