Potrivit guvernului britanic, 95% din toate bunurile din Regatul Unit ajung pe navă.
Odată cu creșterea costurilor feriboturilor, acest lucru va adăuga o presiune însemnată asupra marjelor lanțului de aprovizionare în 2024 și după aceea.
Venind într-un moment în care economia se luptă deja cu presiunile inflației și cu o criză a costurilor de trai, firmele vor trebui să se pregătească pentru a face față creșterii costurilor biletelor de feribot.
L-am rugat pe directorul nostru general, Alex McDonald, să ne spună ce schimbări ne putem aștepta să vedem în următorii ani.
Salut, Alex. Ce ne puteți spune despre noua ”taxă pe carbon”?
Este bazată pe emisiile de CO2 ale navei pe tonă de marfă transportată pe kilometru. Noua taxă este introdusă de UE și va fi pusă în aplicare în cadrul unui sistem numit Schema de comercializare a certificatelor de emisii (ETS), prin care operatorii de feriboturi vor trebui să cumpere cote pentru emisiile de carbon.
În primul an, operatorii trebuie să cumpere cote pentru 40% din emisiile lor, apoi 70% în 2025 și apoi întreaga cantitate în 2026. De remarcat, având în vedere că toți operatorii au trebuit să își raporteze emisiile în acest mod în ultimii trei ani, este deja posibil să se afle cât CO2/T/km au generat transporturile dumneavoastră.
De ce se introduce acum noul sistem?
Transportul maritim (deși este una dintre cele mai ecologice metode de a transporta mărfuri) încă reprezintă 3% din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră (GES) la nivel mondial. În încercarea de a reduce aceste emisii și de a încuraja operatorii de nave să investească în tonaje mai ecologice, UE introduce ETS în 2024. Aceste investiții, precum și prețul emisiilor de dioxid de carbon, vor duce la o creștere a costurilor pentru operatorii de feriboturi, care vor transfera acest cost asupra clienților.
Așadar, întreprinderile din Marea Britanie și din UE vor trebui să plătească mai mult pentru transport. Există vreo posibilitate de a evita noua taxă?
Potențial, da, deoarece taxa se aplică asupra emisiilor de carbon. Orice operator care reușește să reducă utilizarea combustibililor pe bază de carbon va putea să scadă cantitatea de "cote de carbon" pe care trebuie să o achiziționeze.
Unii operatori au trecut deja la combustibili alternativi - de exemplu, cele mai noi nave ale companiei Brittany Ferries funcționează pe GPL, care oferă o reducere de 25% a emisiilor de carbon. Între timp, Scandlines are câteva nave alimentate 100% pe baterii, iar altele sunt în curs de a fi construite în Turcia. DFDS și Stena Line lucrează la feriboturi alimentate pe baterii, iar Stena Line tocmai a comandat câteva nave proiectate să funcționeze cu metanol pentru ruta Heysham - Belfast.
Cu toate acestea, acest lucru nu va anula complet creșterea costurilor pentru utilizatorii serviciilor de transport de marfă, deoarece operatorii vor trebui să recupereze cumva costul acestor investiții mari de capital.
Sunt afectate toate rutele de feribot?
Nu chiar. Această taxă se aplică pentru toate rutele de intrare și de ieșire din UE - astfel încât, de exemplu, Marea Britanie⇄Irlanda de Nord și rutele interne nu vor fi supuse acestui nou regim. Acest lucru ar putea duce, potențial, la un trafic și mai mare pe rutele din Irlanda de Nord.
Operatorii de feribot trebuie să plătească pentru toate acestea?
Aceasta este o întrebare bună - costurile vor fi suportate de fiecare operator de feribot, care poate alege să le impună clienților săi, după cum consideră necesar. Unii dintre cei care operează nave RoPax (marfă și pasageri) pot adăuga suprataxe pentru turiști, precum și pentru marfă.
O bună utilizare a navelor înseamnă o repartizare a costurilor pe mai multe transporturi. Prin urmare, rutele mai puțin populare pot fi afectate în mod negativ, în special dacă operează un tonaj mai vechi care consumă mai mult combustibil. Orarele ar putea fi ajustate pentru a permite timpi de trecere mai lungi (la fel ca în cazul camioanelor - navele consumă mult mai mult combustibil la viteze mai mari). Unii operatori testează deja acest lucru, inclusiv Seatruck Ferries
Ce sfat ați da întreprinderilor?
Ne așteptăm ca operatorii să publice o perspectivă mai detaliată a costurilor fie la sfârșitul trimestrului al treilea, fie la începutul trimestrului al patrulea.
De exemplu, Stena Line a creat o suprataxă "Shadow ETS" pentru a simplifica tranziția, oferind un exemplu de estimare lunară a costului viitoarei taxe pe carbon. Aceasta va fi actualizată lunar și este disponibilă pe site-ul Stena Line.
Aceste taxe nu încep până în 2024, dar acum este momentul să vă sfătuiți clienții pentru a-i pregăti pentru ceea ce va urma!
Având în vedere că taxa de carbon ETS pentru transportul maritim creează costuri suplimentare pentru industria transporturilor - pe lângă povara administrativă a Brexitului și suprataxele de sulf SECA care au fost aplicate în 2015 și 2020 - este esențial să rămâneți la curent cu aceste schimbări.
La Freightlink, ne ajutăm mereu clienții să găsească cele mai rentabile și durabile rute pentru transportul lor. Echipa noastră urmărește îndeaproape viitoarea schemă și vă vom ține la curent pe măsură ce aflăm mai multe.
Asigurați-vă că v-ați abonat la lista noastră de corespondență pentru actualizări automate.