MAIB (Marine Accident Investigation Branch/Secția de investigare a accidentelor maritime) a investigat recent circulația vehiculelor de marfă la bordul feribotului "European Causeway". Acest lucru a avut loc în condiții meteo nefavorabile, în timpul trecerii de la Larne, Irlanda de Nord, la Cairnryan, Scoția.
Reglementările internaționale și cele mai bune practici din industrie descriu legile pe care operatorii de feriboturi trebuie să le respecte. Una dintre acestea prevede că pasagerilor nu le este permis să rămână pe punțile ro-ro atunci când se află pe mare.
În timpul traversării Larne - Cairnryan, cel puțin șase șoferi au rămas în vehiculul lor, în ciuda faptului că au fost instruiți de echipajul navei să părăsească puntea după ce au terminat de parcat și de asigurat vehiculele. Patru șoferi au fost găsiți în vehicule care se răsturnaseră, iar un alt șofer a fost găsit prins sub un vehicul unde a trebuit să rămână până când a putut fi eliberat de către serviciile de urgență care așteptau la Cairnryan. Din fericire, nimeni nu a fost rănit în urma incidentului. S-a constatat că rămânerea în vehicule nu este o problemă specifică acestui traseu ci una obișnuită.
Puntea pentru vehicule a unui feribot este un mediu primejdios și potențial periculos pentru viață. Pe mare, punțile trebuie să fie ocupate doar de persoane instruite în acest sens, care se află acolo pentru a efectua patrule de siguranță și securitate. Un șofer care alege să rămână pe punte atunci când i se cere să plece reprezintă un pericol pentru el însuși și poate întârzia intervenția de urgență, în special în caz de incendiu. Întârzierile în activarea sistemelor de stingere a incendiilor pe puntea vehiculului din cauza necesității de a număra toate persoanele aflate la bord și a absenței unui număr de persoane ar putea avea consecințe catastrofale pentru întreaga navă, pentru pasagerii acesteia și pentru mediu.
În plus, șoferii care au rămas în cabinele vehiculelor ar putea fi în pericol de asfixiere din cauza incendiului sau ca urmare a sistemelor de stingere a incendiilor.
MAIB a solicitat Asociației de Transport Rutier de Marfă să își încurajeze membrii să ia
" măsuri ferme pentru a îmbunătăți și asigura siguranța șoferilor, ajutând operatorii de feriboturi să elimine problema șoferilor care rămân în cabinele vehiculelor de marfă pe punțile ro-ro".
Este important de reținut că, atunci când nu respectați regulile privind rămânerea în cabină la bordul unui feribot, nu vă puneți în pericol doar propria viață, ci și pe cea a tuturor celorlalți aflați la bord.