Tahografele smart de generația a doua au devenit un echipament obligatoriu pentru camioanele nou-înmatriculate cu masa totală de încărcare mai mare de 3,5 tone în Uniunea Europeană, Marea Britanie, Elveția și Norvegia.
Pe scurt, tahografele smart sunt o versiune avansată din punct de vedere tehnologic a tahografelor digitale.
Acestea au fost echipate cu dispozitive moderne de localizare GNSS, care permit citirea datelor de la distanță de către autoritățile de control rutier, fără a fi necesară oprirea vehiculului.
Datorită sistemelor de sateliți, noile tahografe colectează în mod automat datele de localizare a vehiculului, ceea ce permite ca inspecțiile să detecteze mai eficient infracțiunile.
Începând cu august 2025, în transportul internațional vor fi utilizate numai vehicule cu tahografe smart de generația a doua (G2V2).
Înlocuirea tahografelor a fost împărțită în trei etape:
1. Începând cu 21 august 2023, noile tahografe, și anume tahografele smart (G2V2) de generația a doua, trebuie instalate pe toate vehiculele noi înmatriculate pentru prima dată începând cu această dată.
2. Până la 31 decembrie 2024, cele mai vechi tahografe, și anume cele analoage și digitale (G1), trebuie înlocuite în transportul internațional.
3. Până cel târziu la 19 august 2025, trebuie înlocuite toate tahografele utilizate în vehiculele din transportul internațional. Prin urmare, dacă în 2023 transportatorul a cumpărat un vehicul cu un tahograf smart de generația întâi, după doi ani va trebui să înlocuiască un astfel de tahograf.
Ce este nou în privința tahografelor smart?
Înregistrarea automată a trecerilor de frontieră
Una dintre cele mai importante noutăți o reprezintă înregistrarea automată a trecerilor de frontieră în cadrul Uniunii Europene, folosind localizarea GNSS. Poziția vehiculului va fi stocată în memoria tahografului și va fi reconstituită de către inspectorii rutieri.
Șoferii vor aprecia cu siguranță, spre exemplu, lipsa necesității de a opri pentru inspecție în porturi, pentru a se îmbarca eficient pe feribot. Datorită noului dispozitiv, controlul va fi efectuat de la distanță.
Majoritatea tahografelor moderne vor avea o setare (Ferry/Train) sau ceva asemănător. Dacă traversarea cu feribotul va face parte din odihna dumneavoastră zilnică, după ce ajungeți în port și vă înregistrați, puneți tahograful în modul "odihnă".
Selectați opțiunea "feribot" înainte de îmbarcarea pe feribot. Astfel, se va înregistra motivul întreruperii odihnei.
La intrarea pe feribot, tahograful va trece automat pe modul "condus", nu uitați să selectați din nou modul "odihnă".
Am scris mai multe despre modul "feribot" în tahografe aici.
Capacitate crescută
În plus, memoria va fi mărită, ceea ce vă va permite să controlați perioade mai lungi de muncă ale șoferului. De asemenea, vor fi introduse carduri noi, cu o capacitate mai mare pentru șoferi.
Capacități mai mari de control de la distanță
Utilizând antene DSRC, noile tahografe vor crește posibilitățile de control de la distanță, care vor include, printre altele, timpul maxim de conducere. Dispozitivele vor avea, de asemenea, funcția de înregistrare a încărcării și descărcării (inclusiv a locației) și vor fi echipate cu o interfață ITS, care va comunica prin Bluetooth cu sistemele de transport externe.
În plus, în cazul unor modificări ale reglementărilor, este posibilă instalarea de actualizări în software-ul tahografului.
Ce înseamnă acest lucru pentru operatori și transportatori?
Aceste modificări, deși pot crea confuzie, nu trebuie să fie o povară pentru transportatorii înșiși. Principala provocare revine producătorilor de camioane.
În calitate de operator sau de transportator, trebuie totuși să țineți cont de actualizarea obligatorie a tahografului. Comisia Europeană indică faptul că tahografele tranzitorii, adică cele instalate între august 2023 și aprilie 2024, nu vor trebui înlocuite.
Rețineți, însă, că va fi necesar să le actualizați printr-un serviciu autorizat până la sfârșitul lunii martie 2026
Echipa noastră urmărește îndeaproape știrile și vă vom ține la curent cu toate schimbările din industrie.
Abonați la lista noastră de corespondență pentru a primi cele mai recente știri și actualizări din industrie.